רכיבה טיפולית יתרונות טיפול בסוס והיפותרפיה

רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית יכולה להועיל לאנשים עם מגוון רחב של אתגרים, בין אם זה קוגניטיבי, פיזי, רגשי, חברתי או שילוב ביניהם. רכיבה על סוסים מעניקה עצמאות וניידות לאדם עם מוגבלויות.

היכולת לרכוב על החיות המפוארות הללו מעניקה יתרונות פיזיים ופסיכולוגיים אדירים לאלה שנמנעו בעבר מלבצע פעילויות חוץ. הנה כמה מתחומי האתגר הנפוצים ביותר שאנו רואים וניתן למצוא ציוד רכיבה בכל חנות ספורט:

היפרטוניה

היפרטוניה היא עלייה בטונוס השרירים, הנראית בדרך כלל בגפיים. היפרטוניה עשויה להיראות בשיתוק מוחין ספסטי, שבץ מוחי, טרשת נפוצה, פגיעה בחוט השדרה או פגיעה מוחית טראומטית.

תנועת הסוס משקפת באופן טבעי את התנועה שלנו בהליכה, ופעולת הרכיבה על הסוס יכולה לעזור לשרירים של הרוכב להירגע, להגביר את שיווי המשקל והגמישות, רוכבים אלו יכולים להגביר את השליטה שיש להם על הגפיים שלהם תוך שהם נהנים מהחופש ובניית הביטחון שרכיבה טיפולית יכולה לתת.

היפוטוניה

היפוטוניה מאופיינת בירידה בטונוס השרירים, במיוחד בתא המטען של הגוף. היפוטוניה עלולה להתקיים ברוכבים עם שיתוק מוחין אטקסי או היפוטוני, תסמונת דאון, טרשת נפוצה או פגיעה מוחית טראומטית. רוכבים אלו יראו בדרך כלל רכובים על סוסים רחבים יותר, ליציבות, עם הליכות “גדולות” יותר על מנת לעורר יותר שרירים מוחלשים.

פעמים רבות, רוכבים עם שרירי ליבה מוחלשים מאוד עקב היפוטוניה לא יוכלו לתמוך את עצמם במהלך הרכיבות הראשוניות שלהם. עם זאת, הם מגלים שאחרי מספר חודשים של שיעורים, הם מסוגלים לתמוך את עצמם כמעט לבד.

רכיבה טיפולית לסובלים מליקוי קוגניטיבי

פגיעה קוגניטיבית מתייחסת לכל התפתחות חריגה או פגיעה בתהליכים החברתיים או הנפשיים הכרוכים באינטראקציה, בתקשורת, בהשגת ידע, בתכנון וכדומה. הדבר נראה בין היתר אצל רוכבים המאובחנים עם תסמונת דאון, אוטיזם ותסמונת X.

באמצעות אינטראקציה עם המדריך, המתנדבים והסוס, רוכבים עם ליקוי קוגניטיבי רואים שיפורים פיזיים וקוגניטיביים כאחד. תרגול מיומנויות רכיבה ומשחקים על סוסים מאפשר לרוכבים אלו להגביר את שיווי המשקל שלהם, כמו גם את תחושת המודעות לגוף והיחסים המרחביים.

השגת מיומנויות אלו מעניקה לרוכב ביטחון עצמי ותחושת עצמאות. כישורי תקשורת וניתוח משימות מורחבים ומשתפרים ככל שהרוכב לוקח את הסוס שלו בקצבים היומיומיים של השיעור, לא רק עם המדריך והמתנדבים שלו, אלא לעתים קרובות גם עם חבריהם לכיתה!

לקויות למידה

חוק חינוך לאנשים עם מוגבלות מגדיר לקות למידה כ”. . . הפרעה באחד או יותר מהתהליכים הפסיכולוגיים הבסיסיים הכרוכים בהבנה או בשימוש בשפה, מדוברת או כתובה, שעלולה להתבטא ביכולת לא מושלמת להקשיב, לחשוב, לדבר, לקרוא, לכתוב, לאיית או לבצע חישובים מתמטיים.”

ניתן לראות זאת במגוון רחב של אבחנות, כגון הפרעת קשב, הפרעת קשב/היפראקטיביות או דיסלקציה. התכנון והביצוע של כישורי רכיבה, המתקיימים בסביבה סבלנית ותומכת, יכולים לתת לרוכבים אלו את הביטחון להצטיין ב”זירות” אחרות של למידה.

תנועת הסוס עצמו, יחד עם עזרה בבניית טונוס שרירים נכון אצל רוכבים עם מוגבלות פיזית, הוכחה כמשפרת גם מיומנויות קוגניטיביות, כגון ריכוז וזיכרון לטווח קצר.

לקויות חושיות

ליקוי חושי מקיף מגוון רחב של מוגבלויות, החל מליקויי ראייה ושמיעה ועד דיספרקסיה והפרעות באינטגרציה/עיבוד חושי. סוג הסוס בשימוש יהיה תלוי מאוד בחושים המושפעים. רוכבים עם לקות ראייה נהנים מסוס עם הליכה אחידה מאוד, עקבית אך ייחודית, המאפשרת להם לפתח את תחושתם היכן הם נמצאים בזירה.

רוכב שהפרעת האינטגרציה החושית שלו מעניקה להם תחושת מגע ותחושה מוגברת, ירוויח מסוס עם הליכות חלקות מאוד וכרית צמר על האוכף כדי להבטיח את נוחותם במהלך הרכיבה.

אל תשמרו בבטן... שתפו עם העולם:
ניוווט מהיר בכתבה
עידן יעקב
עידן יעקב

עידן יעקב, בן 31, יזם דיגיטלי חברתי
והחזון שלי הוא לשנות את מציאות האוכלוסיה המוחלשות במדינת ישראלית ולייצר שינוי חברתי דרך עולמות הדיגיטל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

he_ILHebrew
לוגו פורטל העמותות של ישראל

מעוניינים להתנדב איתנו ולעשות קצת טוב?

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם.