מה זה הוסטל, שירותי דיור ומתמודדי נפש

מה זה הוסטל ומי הוא מתמודד נפש

במדינת ישראל מוצעים מגוון שירותי דיור עבור אנשים המתמודדים עם מחלות נפשיות [מתמודדי נפש]. החל מסוגי הוסטלים שונים כמו הוסטל רמה ד’ והוסטל כוללני. קהילות תומכות ודיור מוגן.ננסה להבין איזה סוגי שירותים מוצעים, באיזה תנאים צריך לעמוד כדי לקבל אותם, מה הם כוללים ולמי הם מוצעים.

מי הוא מתמודד נפש וקצת על ההתמודדות עצמה

אירועים כמו התקף פסיכוטי או התפרצות של מחלה נפשית משפיעים ואף משנים את חייהם של אנשים רבים אשר נאלצים להתמודד עם מצבים אלו. במצבים אלו בדרך כלל קיימת סכנה לחייו של האדם הסובל מהחרפה במצבו הנפשי או סכנה לפגיעה בסביבתו.התמודדות זו מאמתת את המתמודדים ואת יקיריהם עם מציאות חדשה שאליה נדרש לא מעט הסתגלות,תמיכה,כוח ועוד רשימת תנאים לא קצרה על מנת שאדם יוכל להתחיל לאבד את מצבו החדש ובהמשך גם לחשוב על תהליך שיקומי.

אנשים אשר נמצאים במעקב פסיכיאטרי ממושך בשל קושי נפשי ו או התנהגותי יעברו אבחון מעמיק על ידי הפסיכיאטר שלהם. עקרו של האבחון מתבסס על ה־DSM בגרסתו החמישית, וסיווג ה־ICD-10 של ארגון הבריאות העולמי. אבחון זה יכול להתקיים במהלך פגישות עם הרופא המטפל או במהלך אשפוז פסיכיאטרי ממושך. לאחר אבחון פסיכיאטרי אדם זכאי להגיש בקשה לסל שיקום במידה ועומד ב- 3 הקריטריונים הבאים:

  1. גילו מעל גיל 18
  2. תושב ישראל
  3. אדם אשר נקבעה לו נכות רפואית על רקע נפשי של 40% או יותר ע”י ביטוח לאומי.

סל שיקום מעניק שירותים הכוללים ייעוץ, ליווי ותמיכה במגוון תחומים כמו תעסוקה, פנאי, דיור, חברה ונושאים אחרים. סל שיקום נועד לעזור למתמודדים בתהליך השיקום והשתלבותם בחברה.

מילה על גישת ההחלמה והכינוי מתמודדי נפש:

מתמודד נפש זהו כינוי אחד מיני רבים עבור אדם אשר אובחן עם מחלת נפש או פגיעה נפשית חמורה. כינוי זה נולד מגישת ההחלמה אשר מדגישה ותומכת בפוטנציאל של כל אדם להחלים באמצעות מסעו האישי. הגישה מדברת על התמודדות עם מחלה נפשית לצד מסע אישי,פיתוח תקווה,יצירת ביטחון אישי, גיבוש זהות חיובית ,יצירת מערכות יחסים תומכות השתלבות ושייכות חברתית, פיתוח מיומנויות להתמודדות עם מצבים שונים, התפתחות אישית ומשמעות. השפעה מיוחדת על גישה זו היתה לאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש שיש להם גם ניסיון אישי, כלומר הם אובחנו עם מחלות וקשיים נפשיים, דוגמת הפסיכולוגית פטרישיה דיגן.

מה זה הוסטל

הוסטל הוא שירות דיור המתואם למתמודדי נפש שבו מתגוררים כ-30 דיירים בבית או בבניין משותף. בהוסטל הדיירים עוברים תהליכים שיקומיים בהתאם לרמת התפקוד שלהם ולסוג ההוסטל בו הם מתגוררים. בנוסף בכל הוסטל מתקיימות קבוצות שונות/חוגים/ קורסי העשרה על מנת לחבר בין הדיירים, לחזק את הקהילה ולהעשיר ארגז הכלים שלהם.

סוגי הוסטלים ואפשרויות דיור נוספות:

קיימים סוגים שונים של שירותי דיור. השאיפה להתאים את סוג הדיור לצרכיו ויכולתו של האדם:

להלן סוגי הדיור המוצעים:

  • הוסטל כוללני – סוג דיור שמתאים עבור מתמודדים שזקוקים לתמיכה וליווי מוגברים. הדיירים גרים בבית משותף/בניין בו נמצא גם המשרד של הצוות אשר זמין 24/7 לדיירים. הצוות כולל: מנהלת, פסיכיאטר, אחות, עובדים סוציאלים, מדריכי שיקום, אם בית, מבשלת, אנשי החזקה וניקיון.  כחלק מהתהליך השיקומי כל דייר בונה תוכנית שיקום עם המתאם (עובד סוציאלי) ומדריך על פי מטרותיו האישיות והקשיים איתם הוא מתמודד. 
  • הוסטל רמה ד’ – הוסטל המיועד לאנשים המתמודדים עם אבחנות פסיכיאטריות ותחלואה גופנית. בהוסטל מסוג צוות העובדים גדול יותר וכולל צוות רפואי נרחב אשר מאפשר טיפול ומעקב של בעיות ומחלות גופניות. לצד שירות זה הדיירים ממשיכים לעבוד עם הצוות על תוכניות שיקום מותאמות להעלאת העצמאות ,השתלבות בקהילה וקידום בריאות.
  • הוסטל מתוגבר – סוג דיור המיועד לאנשים עצמאיים יותר. בדרך כלל נוטלים תרופות באופן עצמאי, יוצאים למסגרות תעסוקה ומנהלים את רוב סדר היום באופן עצמאי. הצוות לא נמצא בשעות הלילה בהוסטל. עיקר עבודת הצוות מתקיימת בשעות אחר הצהריים, לאחר שהדיירים חוזרים מהמסגרות שלהם. עבודת השיקום מתמקדת בהעלאת רמת העצמאות של הדיירים על מנת שיוכלו לעבור לדיור מוגן ולהשתלב בקהילה. 
  • קהילה תומכת – זהו שירות מגורים בו גרים דיירים ברמת עצמאות גבוהה יותר. הדירות מפוזרות ונמצאות במרחק של עד קילומטר מהמבנה המרכזי (שבו נמצא המשרד). הצוות זמין לדיירים 24/7 וכלל את הצוות הנדרש בהוסטל כוללני. למעשה הרציונל הוא לאפשר מגורים שיקדמו את הדיירים מהוסטל אך עם זאת עדיין לא מוכנים לעבור לדיור מוגן. גם כאן עובדים עפ”י תוכנית שיקום מותאמת אישית ובמקביל לומדים בהדרגה להעלות את רמת העצמאות בתחומים שונים כמו תשלום חשבונות, מעקב אחר טיפול רפואי, עצמאות בנטילת תרופות ועוד. בשנים האחרונות ישנם הוסטלים רבים אשר שינו את המודל המגורים והפכו להיות קהילה תומכת על מנת לאפשר מקום בו מצד אחד הדיירים יקבלו ליווי 24/7 מהצוות כמו בהוסטל אך עם זאת יגורו בדירות עצמאיות שיאפשרו למתמודדים להשתלב בקהילה בצורה משמעותית יותר. בנוסף, כמות הדיירים שיכולים להתגורר בקהילה תומכת גדולה יותר מאשר בהוסטל וכך מס’ האנשים המקבלים שירותי דיור, גדלים. 
  • דיור מוגן – בשונה מסוגי הדיור שצוינו עד כה, שירות זה מתאים עבור אנשים בעלי רמת עצמאות גבוהה. אנשים אשר הולכים למסגרות תעסוקה ומנהלים סדר יום בצורה עצמאית ללא צורך בעזרה מהצוות. עיקר עבודת השיקום מתמקדת בתמיכה וליווי המתמקד בקשיים נקודתיים ואינדיבידואלים לכל אדם. כחלק משירות זה המתמודד ממשיך לגור עם משפחתו או לחלופין יכול להשכיר דירה לבד או עם שותפים. במקביל המתמודד מקבל מליווי ותמיכה מהצוות האישי שכולל עובד סוציאלי ומדריך בהתאם לצרכיו. הדיירים נמצאים במעקב פסיכיאטרי ואחראים על נטילת התרופות שלהם.

סקרנו עד כה את עיקר שירותי הדיור שמוצאים בישראל עבור מתמודדי נפש. עם זאת, ישנם סוגים נוספים של שירותי דיור כמו דיור משולב, הוסטלים לתחלואה כפולה, הוסטל מעברי ועוד. המשותף לכל מערכי הדיור הינה עבודה שיקומית המקדמת החלמה, עצמאות ושילוב בקהילה. 

להלן רשימה של חלק מההוסטלים המובילים בארץ:

רשימת הוסטלים מומלצים

  • ענבלים, שירותי דיור לנפגעי נפש צעירים – 03-5457800 , 04-6533522 חברת ענבלים מציעה מגוון שירותי דיור. בעלת ניסיון רב בשיקום נפגעי נפש בגילאי 18-30. בנוסף ענבלים מלווה צעירים וצעירות הסובלים מתחלואה כפולה ומלווה צעירות שחוו טראומות מיניות בתהליך של שיקום והחלמה.
  • הוסטל ודיור מוגן, שלו שיקום בקהילה – 1599-504949 חברת שלו מספקת שירותי דיור מגוונים תחת שירותי סל שיקום ומשרד הבריאות. במסגרת הדיור והתעסוקה מועברת תוכנית לקידום זוגיות ומיניות בריאה לכל מקבל שירות במסגרת.
  • הוסטל/קהילה תומכת קבוצת רמות “בית ארגמן” – 04-6793088 קהילה תומכת בה הדיירים מתגוררים בהוסטלים של דיור נתמך. החלוקה בדירות מתבצעת לפי רמת תפקוד וצורך הדייר. מסגרת הדיור מציעה מגוון שירותים שיקומיים ופרוייקטים עבור מגוון רווח של אוכלוסיות כגון אנשים המתמודדים עם מחלות נפשיות שונות, אוכלוסייה מבוגרת (מעל גיל 60), עולים מחבר העמים ואוכלוסיות נוספות.
  • עמותת אנוש, הוסטל ומגוון שירותי דיור – 074-7556155 עמותת אנוש מציעה מגוון שירותי דיור כמו דיור עצמאי, דירות קבוצתיות, הוסטלים וקהילות תומכות. השירות מאפשר לדייר לנהל את חייו בעצמאות המרבית, תוך התמקדות בהעצמה אישית ושילוב קהילתי.

לסיכום

במדינת ישראל קיים מענה רחב לקשיים וצרכים של מתמודדי נפש. עם זאת עדיין קיימים אתגרים רבים, מקומות לשיפור,התפתחות ולמידה. השתלבות בחברה ושבירת סטיגמות אלה רק חלק מהנושאים שעדיין זקוקים לשינוי ותלויים במידה רבה בחברה בה אנו חיים. השינוי מתחיל בקבלת האחר והשונה מתוך הבנה שהמחלה לא מגדירה את האדם היא חלק שאיתו האדם צריך להתמודד.

אל תשמרו בבטן... שתפו עם העולם:
ניוווט מהיר בכתבה
עידן יעקב
עידן יעקב

עידן יעקב, בן 31, יזם דיגיטלי חברתי
והחזון שלי הוא לשנות את מציאות האוכלוסיה המוחלשות במדינת ישראלית ולייצר שינוי חברתי דרך עולמות הדיגיטל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

he_ILHebrew
לוגו פורטל העמותות של ישראל

מעוניינים להתנדב איתנו ולעשות קצת טוב?

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם.