פעילות גופנית לקשישים לשיפור איכות החיים

פעילות גופנית לקשישים


פעילות גופנית היא אחת הפעילויות החשובות ביותר לשמירה על עצמאות אצל מבוגרים. למרות זאת, לבלות יותר בישיבה עם הגיל היא לעתים קרובות המציאות. שמירה על כושר ובריא למשך זמן רב ככל האפשר עוזרת לשפר את האושר ואיכות החיים. אז במאמר זה, נחקור את היתרונות הקונקרטיים של תנועה נוספת.

חשוב לזכור שלא צריך ציוד ספורט מיוחד או מתקנים מפוציים, את הפעילות ניתן לעשות גם בבית וגם בחוץ בפארקים יעודיים ולא להשקיע המון כסף ונסיעות למקומות מיוחדים.

16 יתרונות של פעילות גופנית לקשישים

  1. שומר על חיים עצמאיים – זה אולי היתרון העיקרי של פעילות גופנית עד גיל מבוגר. בעוד שבתי טיפול חיוניים עבור חלקם, מבוגרים רבים היו רוצים לחיות באופן עצמאי בבתיהם למשך זמן רב ככל האפשר. שמירה על משטר פעילות גופנית התומך באורח חיים זה חיונית ויכול לעזור ולסייע למבוגרים הסובלים מבריחת שתן שיכולים להימנע משימוש בעזרים כמו חיתולים למבוגרים.
  2. בריאות קרדיווסקולרית טובה יותר – פעילות גופנית למבוגרים ולמבוגרים מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-35%. התקפי לב ושבץ הם מצבים רפואיים, שאם שורדים, לעתים קרובות מביאים לתוצאות משנות חיים. פעילות גופנית יכולה, אם כן, להיות התערבות מונעת ענקית.
  3. עשויה לסייע בתפקוד קוגניטיבי – דמנציה משפיעה על מבוגרים רבים, כאשר אגודת האלצהיימר מציינת כי צפויים להיות למעלה ממיליון אנשים עם המצב עד 2025. כמה מחקרים העלו כי פעילות גופנית היא מדד שעשוי לסייע בהפחתת השכיחות של מַחֲלָה.
  4. מפחית חרדה ודיכאון – מבוגרים רבים עלולים להתמודד עם נסיגה חברתית, מחלה או מוגבלות, שכל אחת מהן יכולה לגרום לבעיות נפשיות. לפעילות גופנית יש מגוון יתרונות קוגניטיביים, כאשר מחקרים מראים שהיא מפחיתה חרדה ודיכאון, ומתהדרת בהפחתה משמעותית של הישנות בהשוואה להתערבויות אחרות.
  5. עוזר לגמישות – כאבים אוסטיאוארטריטיים מהווים בעיה משמעותית עבור מבוגרים, כאשר המפרקים והשרירים הופכים נוקשים וחסרי תנועה. בעוד שמשטר אימונים אינו יכול להפוך את כל השינויים במפרקים הקשורים לגיל, שמירה על תנועה בשרירים ובמפרקים חיונית להפחתת אי הנוחות.
  6. משפר כוח – שרירים מבזבזים ללא פעילות גופנית. באותו האופן שבו תנועה משפרת את הגמישות, אימון התנגדות נכון מחזק קבוצות שרירים חשובות כדי לשמור על תנועה עצמאית. זה שימושי במיוחד כאשר עוברים מישיבה לעמידה, עולה ויורד מדרגות או הליכה.
  7. משפר את צפיפות העצם – מבוגרים רבים סובלים ממצב הנקרא אוסטאופורוזיס, שבו העצמות נחלשות והופכות רגישות יותר לשברים. ביצוע אימוני התנגדות קבועים הוכח כשומרים על חוזק העצם בשנים מאוחרות יותר.
  8. מונע נפילות – נפילות מהוות סיכון משמעותי כאשר אנשים מאבדים גמישות, כוח וקואורדינציה. גורמי סיכון אחרים עשויים לכלול גם מחלה או נכות. פעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון לנפילות, פציעות ואשפוזים אפשריים בבתי חולים.
  9. שומר על תחביבים – אם אדם מאבד את היכולת להשתתף בפעילויות עקב חוסר פעילות, עלולות להיות לכך השלכות פיזיות ופסיכולוגיות שליליות. תחביבים חיוניים כדי להישאר מחוברים חברתית ומעורבים בחיים.
  1. מסייע לירידה במשקל – דיאטה וחוסר פעילות יכולים לתרום לעלייה במשקל בשנים מאוחרות יותר, וכתוצאה מכך לשכיחות גבוהה יותר של מצבים רפואיים נלווים. פעילות גופנית היא לא רק פעילות שריפת קלוריות אלא גם יכולה לעודד אותך להמשיך בתזונה בריאה יותר. יתר על כן, פעילות גופנית יכולה להפחית את הסבירות לסוכרת מסוג 2 עד 40%.
  2. יוצר הרגל אבן יסוד – פעילות גופנית היא הרגל שהוכח על ידי מדעני התנהגות כמאפשר שגרות פרודוקטיביות אחרות, כגון אכילה בריאה ואינטראקציה חברתית. לפעילות גופנית יכולה, אם כן, להיות שורה של השפעות חיוביות.
  3. משפר את השינה – שינה מספקת הוכחה כמפחיתה את השכיחות של מצבי בריאות גופניים ונפשיים כרוניים ולכן היא חיונית לרווחתנו הרגשית. פעילות גופנית יכולה לעזור להפחית את הפעילות המנטלית, כמו גם לגרום לעייפות פיזית, לסייע לדפוסי שינה.
  4. מקיים קשרים חברתיים – פעילות גופנית, כאשר היא מתבצעת בסביבה חברתית, לא רק משאירה אותך אחראית אלא מתגמלת מאוד. בין אם זה שיעור התעמלות במרכז הפנאי המקומי או טיול רגיל בפארק עם חבר, חיזוק הקשרים החברתיים הוא מרכיב חיוני לבריאות טובה בשנים מאוחרות יותר.
  5. מגביר את הביטחון – יותר מסתם היתרונות הגופניים של פעילות גופנית, תנועה ואימונים קבועים יכולים להגביר את הביטחון, להזין את הקשר בין גוף לנפש. יתרה מכך, הערכה עצמית גבוהה יותר באמצעות פעילות גופנית יכולה לספק דחיפה לאושר ואיכות חיים גבוהה יותר בשנים מאוחרות יותר.
  6. מגדיל את תוחלת החיים – מחקרים הוכיחו שפעילות גופנית סדירה יכולה להוסיף 3-5 שנים לנתוני תוחלת החיים. פעילות גופנית לא רק מוסיפה שנים אלא משפרת את איכותן של אותן שנים.
  7. זה כיף! למה ילדים משחקים? הם לא מחשיבים את היתרונות של הפעילות הגופנית, אלא מתייחסים לתנועה כאל הגמול שלה. למרות שאולי יהיה לך קשה לחזור להתאמן לאחר היעדרות ארוכה, בקרוב תוכל ליהנות מההתקדמות ככל שרמות הכושר והתנועתיות שלך משתפרות.

כדאי לקחת בחשבון

אם יש לך מצב רפואי או אינך בטוח איזה סוג של פעילות גופנית מתאים, עדיף להתייעץ עם רופא המשפחה או הפיזיותרפיסט שלך לפני האימון. יתרה מכך, מומלץ להתחיל בקטן, ולאפשר לגוף שלך להתאים לרמת פעילות חדשה על מנת למנוע פציעה.

 

אל תשמרו בבטן... שתפו עם העולם:
ניוווט מהיר בכתבה
עידן יעקב
עידן יעקב

עידן יעקב, בן 31, יזם דיגיטלי חברתי
והחזון שלי הוא לשנות את מציאות האוכלוסיה המוחלשות במדינת ישראלית ולייצר שינוי חברתי דרך עולמות הדיגיטל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

he_ILHebrew
לוגו פורטל העמותות של ישראל

מעוניינים להתנדב איתנו ולעשות קצת טוב?

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם.